tisdag 26 november 2013

Ingen kanelbulle direkt

Sitter och dricker kaffe och äter en protein bar. Helt okej men ingen kanelbulle direkt. Idag är det två veckor kvar till vår resa kan inte fatta att det är sant! och jag har lovat både mig själv och min behandlande läkare att försöka "rena" kroppen innan jag åker.

Jag mår inte bra av bröd det man älskar agar en.. eller nåt och försöker hela tiden hitta alternativ till vetemjöl osv. Dock triggas jag av alternativen och det slutar ändå med att jag trycker i mig bröd jag inte tål. Jag har förmodligen IBS, nån form av glutenintolerans eller annan skada på tarmen, som gör att jag blir så fruktansvärt dålig i magen när jag serverar den onda grejer staplade på varandra. ETT bröd går bra, EN kanelbulle passerar obemärkt, EN tårtbit kan jag njuta av och EN munfull pasta är okej. Men det är inte där jag stoppar. Rent psykiskt gör det mig ingenting jag får ju njuta, om än kortsiktigt men fysiskt är det rent åt helvete. För att tala klarspråk så är det svårt att behålla alla näringsämnen i kroppen när man har rännskita.

I Indien skall jag praktisera både yoga och meditation; det är en del av min strävan efter att finna.. nä, jag menar släppa kontrollen i mitt liv och bli frisk! För att överhuvudtaget komma dit så måste jag vara i balans fysiskt och det måste jag börja med nu.

4 kommentarer:

  1. Har du en ätstörning? Du behöver såklart inte svara men det var bara en tanke jag fick när jag läser det du skriver. En ätstörning kan ju se ut på så många olika sätt.

    Härligt att komma iväg på en resa och fokusera på sig själv!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det kanske låter som om jag okontrollerat trycker i mig saker.. vilket jag såklart inte gör ;) Jag har haft ätstörning (bulimi) för tio år sedan, och det sägs väl att man inte blir frisk från ätstörningar? Ja.. du vet ju.. MEN, nej det är ingenting sådant. Däremot är tarmen förstörd, pga. den förhatliga jävla ätstörningen..! Och mina reaktioner på kolhydrater har också med den att göra. Tänk om man kunde ge rådet till alla (unga) tjejer att aldrig falla igenom..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker kanske mer att förhållandet till mat är stört. Jag tänker själv att jag är där. När så mycket annat i livet känns utom kontroll så kontrollerar man det man kan, maten.

      Jag önskar mat var okomplicerat.

      Kramar <3

      Radera
    2. Jo, precis! Det är ju därför ätstörningar uppkommer in the first place. Det är "enkelt" att kontrollera men också tyvärr så komplicerat eftersom det inte går att vara utan - som t ex sprit, nikotin osv (det behövs i alla fall inte för att överleva på basic nivå). Min terapeut och jag diskuterar detta noga, för jag ibland uttryckt att jag skulle vilja (eller inte VILJA, men du förstår säkert) börja missbruka mat igen, för att det var så skönt. Så "enkelt". Däremot är jag mer rädd om mig själv nu, och framförallt erfaren på området och vet att det skadar så jäkla mycket - både det sociala om rent kroppsmässigt. Dessutom är det en dyr grej att ha som hobby ;) Dock mår jag inte bra att triggas av kolhydrater, som jag gör, och försöker verkligen hitta en balans. Igår lyckades jag dock hålla mig till EN tårtbit, trots att jag tyckte det var gott - och magen mådde också gott :)

      Jag önskar vi bodde närmare och kunde träffas oftare.

      Kärlek! <3

      Radera

Sjukt glad om ni vill kommentera! Jag gillar diskussion.