onsdag 16 oktober 2013

Pessar vs. spiral

När jag kom till barnmorskan så var jag tämligen säker på att jag skulle välja pessar som preventivmedel. Jag hade gjort mina efterforskningar på In-ter-net och resultaten pekade mot pessar tyvärr måste jag säga, eftersom pessar tillhör den kategori ord jag tycker är allra fulast - tillsammans med mens, bresa, pulla och snaska kotte eftersom min kropp reagerar helt sjukt på hormoner.
 
Vad sade barnmorskan då? Blankt NEJ. Jag blev så chockad att jag började skratta. Hon fortsatte sitt nej med att det förstör love making; det är krångligt, skall på nån kräm, måste planeras, blablabla och så skall den sitta kvar fatta! sitta kvar!! i minst sex timmar efteråt, för att förhindra att några krigare letar sig in i kvinnans innersta. Vidare sade hon också blankt nej till kondom "ni är så unga och då skall man slippa krångel" och vips halade hon fram en spiral. En hormonspiral, skall tilläggas.
 
Där var de min tur att säga nej. "Jag mår ju inte bra av hormoner" pep jag fram. Men sanningen att säga blev jag också lite lättad som sagt så avskyr jag ordet pessar. Hursomhelst så påvisade hon alla fördelar och det låter ju klockrent? Hormonet i spiralen verkar mer centralt i underlivet alltså och åker alltså inte omkring i kroppen som de andra preventivmedlen. Kopparspiral är uteslutet eftersom det kan öka blödningarna och believe me.. det behöver jag inte!
 
Så nu har jag hämtat ut ett stycke spiral på apoteket (kostar typ 1200 kronor! jag betalade dock bara strax över 600, nån fördel skall man väl ha för att man är ett psykfall och knaprar tabletter?) och på måndag kl 10.00 skall den sättas in. Nervöst? Javisst. Skönt att få tillbaka sexlivet? Absofuckinglutely!!

2 kommentarer:

  1. Jag hade kopparspiral, blödde som en gris. Bytte till hormon och måddes skit första halvåret men nu är den toppen! Knappt någon mens och kommer den är det ungefär varannan månad. Så är det jobbigt i början, håll ut, för det blir bättre.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK för din kommentar! Så skönt att höra att barnmorskan inte har fel :) Ser mycket mycket fram emot att få den insatt.. (av flera orsaker, hihi)

      Radera

Sjukt glad om ni vill kommentera! Jag gillar diskussion.