torsdag 31 oktober 2013

50% socker

Nej, inte så att sockret tar upp 50% utan 50% av redan angiven mängd. Det är värt att ta upp.

Vet ni hur mycket onödigt socker som finns i de kakrecept vi följer?! Efter att jag startat min utmaning jag vet, jag har inte berättat om den ännu så har jag blivit pinsamt medveten om hur mängden socker är tillsatt ganska random. De senaste bakverken jag tillverkat så har jag halverat mängden socker. Halverat! Och bakverken har blivit minst lika goda, om inte godare (smaken kommer fram mer) och smeten/degen går ändå att få ihop. Kanske att man måste minska lite på eventuell vätska men det reglerar man ju själv.

3 kommentarer:

  1. jag har också förstått detta, usch, socker alltså. jäkla beroende, som knark.

    SvaraRadera
  2. Det finns ju till och med socker i de färdiga rätterna från Felix och Findus! Bedrövligt indeed! (Så undrar folk varför dagens barn är som de är - de är för fasiken fulla med skit!) :(

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, hahaha.. skulle köpa en färdig pizza från frysdisken men TJI, fick jag.. den innehöll socker..

      Radera

Sjukt glad om ni vill kommentera! Jag gillar diskussion.